Een uitgever vinden voor jouw boek
Een uitgever vinden voor jouw boek
Als schrijfdocent ben ik altijd bezig om verhalen te laten stralen. Ik help je om er een meesterwerk van te maken en het alle kansen te geven om een bestseller te worden. Daarvoor heb je een aantal zaken nodig; omstandigheden die deze kans kunnen vergroten. En die wil ik graag met je delen in dit blog: een drietrapsraket.
.
Schrijven vanuit je hart
Allereerst moet er een goed boek komen. Door te schrijven vanuit je hart ben je al een eind op weg. Maar er is meer. Bijvoorbeeld een onderscheidende opbouw, een boeiende schrijfstijl en een verhaal dat binnenkomt bij de lezer. Dat zijn zaken die je leert tijdens een schrijfweek of schrijfweekend, zodat je de basis legt van een bestseller: een goed geschreven boek. Die basis is van groot belang, de rest is deels te regelen en deels geluk hebben.
Een uitgever vinden
Ten tweede heb je een uitgever nodig. Er zijn veel soorten uitgevers te vinden: een reguliere uitgever, een selfpublishing uitgever of zelf je boek uitgeven.
1. Een reguliere uitgever gelooft in jouw boek, en dus investeert hij erin. Hij zorgt ervoor dat er goede redactie plaatsvindt, dat er een cover gezocht wordt die past bij de doelgroep én het boek en uiteindelijk zorgt hij er ook voor dat het boek ingekocht wordt door de boekinkopers, zodat jouw boek in de boekhandel komt te liggen.
2. Een selfpublishing uitgever kan alle bovenstaande zaken ook voor je regelen, alleen betaal je daarvoor. Je doet dus zelf die investering, maar je verdient die weer terug als je goed verkoopt.
3. Je gaat zelf uitgeven. Al het werk doe je dan zelf. Je hebt nu zowel alle kosten als ook alle inkomsten. Je begrijpt dat je dan wel goede contacten moet hebben om jouw boek in de boekwinkel te krijgen. En bij de lezer.
Boekmarketing
Het derde punt van de drietrapsraket is boekmarketing. Een reguliere uitgever zal zeker aandacht besteden aan marketing, want ook hij wil dat jouw boek verkocht wordt. Geef je het boek zelf uit, dan zul je daar zeker mee aan de slag moeten. Als niemand weet dat er een boek is, zal niemand ernaar vragen. Je kunt dan nóg zo’n mooi boek geschreven hebben, het zal nooit een bestseller kunnen worden.
Hoe schrijf je een bestseller
Ik heb zelf inmiddels elf thrillers geschreven, waarvan vier een bestseller zijn geworden. Van Vals Alarm zijn er zelfs 85.000 exemplaren verkocht. Prachtig, toch? Daarvoor moet dat boek er dus komen. Een goed boek! Maar ook die uitgever heb je nodig; een uitgever die bij jou past!
Ik ga je helpen om daarna die kans op een bestseller zo groot mogelijk te maken. Daarvoor heb je informatie nodig: voor welke vorm van uitgeven kies je, hoe kom je binnen bij een uitgever én hoe pak je boekmarketing aan. Dát ga ik met je delen tijdens de uitgeversdag (14 november 2017) die ik nu al voor de 3e keer organiseer.
– Dit keer samen met Jolanda Pikkaart
– Dit keer een hele dag
– Dit keer nóg meer informatie: méér workshops
– Dit keer een héle dag incl lunch
– Dit keer weer een aantal andere uitgevers
– En… natuurlijk weer een aantal andere experts uit de uitgeverijwereld
Het wordt een complete dag vol tips en trucs. Met deze waardevolle kennis vergroot je de kans om van jouw boek een bestseller te maken.
–> Welke vraag wil jij aan een uitgever stellen tijdens de uitgeversdag? Of misschien wel tijdens de netwerkborrel?
Laat je het weten?
_____________________________________
Marelle Boersma is auteur en schrijfdocent. Ze schrijft boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Er zijn inmiddels al veel thrillers verschenen die diverse prijzen gewonnen hebben. Haar eerste autobiografische roman verschijnt 21 juni 2017
Ze geeft diverse schrijftrainingen die je online kunt volgen, vaak met begeleiding. Maar wil je écht persoonlijke begeleiding dan kun je een schrijfweekend in Nederland bezoeken of naar een schrijfvakantie in Portugal komen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!