Boekpromotie: hoe werkt dat?

Dit keer een gastblog van collega schrijfcoach Jolanda Pikkaart:

Boekpromotie, dat doet de uitgever toch?

Je hebt een blauwdruk van je boek gemaakt en er ligt een schrijfplan. Je weet wat en wanneer je gaat schrijven. Meer is op dit moment niet nodig, want je uitgever regelt straks de boekpromotie, toch? Stop, wacht. Vergis je niet, het merendeel van de boekpromotie komt bij jou terecht. Echt? Ja, uitgevers hebben vaak maar een beperkt budget en investeren in auteurs die nu al bestsellers leveren is veiliger. Daarnaast ben jij de auteur. Jij bent degene die straks op de radio is of in een tijdschrift staat. En als je wacht tot vlak voor je boek, dan ben je te laat. Dus start vandaag nog…

 

Boekpromotie start met het eerste woord

Omdat je straks, als je boek klaar is, goed wilt verkopen, moet je nu al nadenken over wie en waar jouw lezers zijn. Het bepalen van je ideale lezer is een van je eerste stappen. Denk in echte mensen, in personen, want dan weet je ook wat hij of zij nog meer leest, welke tv-programma’s hij kijkt, welke radioprogramma’s hij luistert en welke tijdschriften en kranten favoriet zijn. Daar moet jij dus ook zijn. Hetzelfde geldt voor social media; maak ook daarin een keuze die gebaseerd is op jouw ideale lezer. De voorbereidingen op je boekpromotie beginnen dus vandaag.

 

Hoe creëer je fans?

Als je straks je boek wilt verkopen, heb je nu al fans nodig. Start klein met je promotie van je boek. Denk aan een nieuwsbrief en deel op social media hoe het gaat met je schrijfproces, of verklap af en toe een alinea. Ga de nieuwsgierigheid van jouw toekomstige lezers alvast prikkelen. Natuurlijk hoef je niet elke dag te vertellen dat je een boek schrijft, maar ga op zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in jouw verhaal of onderwerp.

 

Wat kun je vanaf het begin al delen op social media?

  • de titel van je boek
  • een quote
  • een vraag; betrek de lezers bij je boek door te vragen wat ze willen weten over jouw onderwerp, of als je fictie schrijft waar je een goede plek vindt voor een ontvoering of welke andere boeken ze over jouw onderwerp lezen
  • deel drie verschillende (proefdrukken van) covers
  • deel hoeveel je hebt geschreven die dag, wanneer je deadline is, waar je schrijft of dat het even niet lukt
  • betrek de lezers bij je research
  • vraag welke tijdschriften ze lezen

Wees creatief. Zet de stappen die passen bij jouw ideale lezer en doseer het.

 

Boekmarketingplan
Je boek verkoopt zich niet vanzelf, maar gelukkig kun je er veel zelf aan doen. Wil je daar meer over weten? Tijdens de uitgeversdag – die ik samen met Marelle Boersma op 14 november organiseer – krijg je adviezen over het vinden van een uitgever én over boekmarketing. Die combinatie is goud waard. Want natuurlijk schrijf jij je boek voor je lezers, maar dan zul je het wel moeten publiceren en verkopen.

 

Mooie en nuttige blog? Laat dan eens een reactie achter. Ook leuk voor Jolanda ;)

 

Jolanda Pikkaart is schrijfcoach boeken schrijven en boekpromotie. Als kleurrijke schrijfcoach helpt zij jou bij het schrijven en promoten van je boek, maar ook bij je mindset. Wil je een boek schrijven? Doe dan mee met de gratis online training: ’Start met je boek’.

 

 

 

 

_____________________________________

Marelle Boersma auteurMarelle Boersma is auteur en schrijfdocent. Ze schrijft boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Er zijn inmiddels al veel thrillers verschenen die diverse prijzen gewonnen hebben. Haar eerste autobiografische roman verschijnt 21 juni 2017

Ze geeft diverse schrijftrainingen die je online kunt volgen, vaak met begeleiding. Maar wil je écht persoonlijke begeleiding dan kun je een schrijfweekend in Nederland bezoeken of naar een schrijfvakantie in Portugal komen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *