Boekmarketing: wat werkt?

 

Vals Alarm nieuwe coverEr zijn ruim 75.000 exemplaren verkocht van mijn boek Vals Alarm. Of is het al 85.000? Zou zomaar kunnen. Eigenlijk is dat getal ook helemaal niet zo belangrijk. Voor jou – de naar informatie snakkende schrijver – is het veel nuttiger om te weten hoe dat komt? Wat heeft mijn uitgeefster daarvoor gedaan? En wat heb ik daar zelf aan gedaan? De tijd dat een schrijver alleen maar hoeft te schrijven ligt namelijk al een hele tijd achter ons. Dus welke boekmarketing werkt nou echt?!

Vals Alarm verscheen in november 2011. Het thema was hot! Jeugdzorg lag onder vuur en ik schreef een (grotendeels) waargebeurd verhaal over een vrouw wiens kind onterecht uit huis geplaatst werd. Slachtoffers van Jeugdzorg werden niet gehoord en weggezet als aandachttrekkers en vooral als slechte ouders. Ze waren uit balans en kregen geen – lees de verkeerde – hulp. Ze hadden gewoon dikke pech!

 

Over pech gesproken

Ook ik had pech: ik had bij het sporten een rugwervel dusdanig beschadigd dat ik plat op bed kwam te liggen, net vóór de boekpresentatie. Vastgekluisterd aan bed had ik ineens tijd om het nieuws uitgebreid te volgen. En daar tweette ik dan weer over. Je raadt vast al met welke hashtag :) En ook op Facebook ging ik los. Daarnaast schreef ik persberichten, zocht naar andere wegen om de thematiek in de media te krijgen en bedacht acties die net zo subtiel als sterk waren. En met alles nam ik al die ouders die zo graag gehoord wilden worden in het kielzog mee. En dus ook Vals Alarm.

 

Ondersteuning

Mijn uitgeefster is een kei in haar vak. In haar team zat een geweldige goede vormgeefster, en ze had goede contacten met boekhandels en met de media. Het boek werd erg goed ontvangen Het kreeg vele 5***** recensies. Mensen gingen er steeds meer over praten en de olievlek begon te groeien. En zo kwamen we met onze gezamenlijke acties al snel tot vele duizenden verkochte exemplaren.

oorkonde Vals Alarm

 

Bestseller

Pas na 2,5 jaar bleek die olievlek dusdanig dat een paar weken ‘niet leverbaar’ genoeg was om de honger naar het boek te vergroten. Toen het weer in de winkel lag, schoot de verkoop omhoog. En zo werd Vals Alarm een van de best verkochte boeken van heel 2014. Dat was echt top! Dus het gaat om een lange adem, om steeds opnieuw aandacht vragen voor de thematiek, om goede kritieken van belangrijke mensen en om die – o zo belangrijke – gunfactor. En dat kost heel veel tijd.

 

Vijf jaar later

Het boek wordt nog steeds lekker verkocht, maar ik ben vooral trots dat het verhaal de discussie heeft opgerakeld en zo veel slachtoffers een stem heeft gegeven. Ik kreeg veel dankbare reacties van lezers. Ik heb veel tijd geïnvesteerd en zette steeds opnieuw ludieke acties uit. De pech met mijn rug heeft dus ook iets goeds voortgebracht! Toch is boekmarketing naast tijd investeren, een marketingstrategie toepassen én het hebben van een creatieve geest, ook een kwestie van puur geluk hebben.

 

Wil je meer tips van een marketing adviseur? Kom dan naar de uitgeversdag.
Naast een kennismaking met diverse vormen van uitgeven, is boekmarketing een belangrijk onderwerp van die dag.

 

______________________________________

Marelle Boersma auteurMarelle Boersma is auteur en schrijfdocent. Ze schrijft boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Er zijn inmiddels al veel thrillers verschenen die diverse prijzen gewonnen hebben.

Ze geeft diverse schrijftrainingen die je online kunt volgen, vaak met begeleiding. Maar wil je écht persoonlijke coaching dan kun je een schrijfweekend bezoeken of naar een schrijfvakantie komen. Sinds ze in Portugal woont, ben je welkom bij haar op het landgoed.

Ze onderscheidt zich van andere schrijfdocenten doordat je tijdens de cursus of schrijfweek direct aan jouw verhaal werkt, ook door de goed doordachte oefeningen. Na vele jaren werkzaam geweest te zijn in het onderwijs, weet ze hoe ze het beste uit jou naar boven moet halen. Neem gewoon eens contact op hoe ze jou verder kan helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *