8 tips voor succesvolle boekmarketing

IMG-20140406-WA0000

 

Als je net bent begonnen met schrijven, lijkt een fysiek boek nog ver weg. Dus waarom zou je nu al nadenken over boekmarketing? Toch is het een belangrijk onderdeel van het schrijfproces. Je besteedt vele uren aan het schrijven, je gooit er nog een maand schrappen tegenaan en je sluit het schrijfproces af met een prachtige polijstronde, en dan…? Ja, wat dan?

 

Hieronder 8 tips voor succesvolle boekmarketing

1. Twitteren

Natuurlijk is twitter niet bedoeld voor het continu plaatsen van promotieteksten over jouw boek. Maar het kan ook anders. Twitter niet over hoe goed jouw boek is. Twitter niet dat iedereen het moet gaan lezen. Twitter niet 11628 keer dat jouw boek toch écht over 5 maanden verschijnt…
Twitter wél over het thema van jouw boek. Wat het jou gedaan heeft. Is jouw schrijfonderwerp in het nieuws: plaats dan een link. Is er iets over te melden dat andere mensen kan helpen: plaats een tweet. Zorg voor oplossingen – discussie – aandacht voor het onderwerp. Jouw boek gaat dan in die slipstream mee.

2. Facebook

Het is natuurlijk al eerder gedaan: een facebook pagina maken van jouw hoofdpersonage. En dus is het niet nieuw meer en niet onderscheidend. Dus als je iets op facebook plaatst over jouw onderwerp of jouw personage, bedenk dan iets ludieks. Heel lastig, maar zeker niet onmogelijk. Vooral als creatieve geest (en dat is een schrijver) valt er veel aandacht te genereren voor jouw boek op Facebook.

3. Bloggen

Toen ik begon te schrijven aan mijn achtste boek, heb ik gedurende het hele schrijfproces een blog bijgehouden. Elke week een nieuwe blog schrijven kost natuurlijk tijd. Maar op die manier werd er al in een vroeg stadium over mijn boek ‘Ik volg je’ gesproken. En over het onderwerp: stalking. Vooral dat laatste was belangrijk. Hoe meer aandacht voor het onderwerp, hoe beter. Vooral de blog over de verschillende typen stalkers werd enorm goed gelezen. Maar nog meer aandacht kreeg de blog toen meneer twijfel op bezoek kwam… Ook dat hoorde er bij. Dus schrijf over jouzelf als schrijver, en waarom je schrijft. Deze blogs zijn onderscheidend en bovendien makkelijk te delen op social media.

4. LinkedIn

Maak een profiel aan op LinkedIn en ga in een aantal onderwerp gerelateerde groepen zitten. Plaats daar regelmatig een discussie over jouw thema, over een schrijftechniek waar je mee worstelt. Maak contact. Reageer ook op andere discussies! Zorg dat je tussen de regels door ook iets over jouw boek vertelt, maar dan wel subtiel, zodat het vooral nieuwsgierigheid opwekt.

5. Website

Met een sprankelende website kun je opvallen. Plaats je boek prominent op je homepagina en vertel waarover het gaat. Ben je nog niet zover, plaats je blogs over je schrijfproces dan door op je website, zodat mensen alvast weten wat ze kunnen verwachten. Zorg voor een goede storytelling: vertel jouw verhaal als schrijver.

6. Nieuwsbrieven

Een mailinglist opbouwen kost tijd, maar het levert je uiteindelijk veel mogelijkheden voor promotie. Je kunt namelijk elke week/maand een mooie nieuwsbrief sturen die vooral gericht moet zijn op het delen van informatie. Schrijf in je nieuwsbrief dus niet alleen dat jouw boek geweldig is en dat het boek bijna verschijnt. Schrijf vooral waarom jij dit boek schrijft. Jaja, daar is het woord weer: onderscheid je van andere schrijvers

7. Combineer verschillende zaken

Deze had je waarschijnlijk zelf al bedacht: plaats je blogs niet alleen op je website, maar zet ze ook in je nieuwsbrieven en op social media. Boekpromotie kost veel tijd, dus probeer alles zo creatief mogelijk te combineren. Op die manier houd je meer tijd over voor het  schrijven zelf

8. Pakkende zin

Alles begint met een pakkende zin. Ja duh, hoor ik je nu zeggen. Nee, ik heb het nu niet over die belangrijke eerste zin in je verhaal, maar een zin óver je verhaal. Waar schrijf je over? Wat wil je bereiken met het boek? Waarom is jouw boek zo belangrijk? Bedenk waarom iedereen jouw boek moet lezen. Als jíj deze vragen niet kunt beantwoorden, wie dan wel?

Zorg dus voor een goede storytelling voor jouw werk als schrijver. Jij bent zelf het hoofdpersonage in jouw boekpromotie. Maak daar dus gebruik van!

 

Hoe ben jij bezig met het promoten van je boek? Laat een reactie achter, je weet maar nooit welke aandacht dat weer geeft… ;)

Wist je dat je nog veel meer over boekmarketing kunt leren op de uitgeversdag? dinsdag 1 november 2016

________________________________________

Marelle Boersma auteurMarelle Boersma is auteur en schrijft boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Daarnaast is ze schrijfdocent waarbij ze aankomend schrijvers helpt hoe ze hun verhaal op een pakkende manier kunnen opschrijven. Deze schrijftrainingen worden gegeven aan kleine groepen, zodat iedereen voldoende persoonlijke aandacht krijgt.

De trainingen zijn geschikt voor zowel beginnende als gevorderde schrijvers.
Tijdens de schrijfweekenden en schrijfweken die ik zowel in Nederland als in het buitenland (Toscane en de Algarve) geef, komen veel verschillende schrijftechnieken zoals show don’t tell en werken met spanningsbogen aan de orde. Ook ga ik daar verder in op boekmarketing, omdat het een belangrijk item is als je serieus met schrijven bezig wilt zijn.

_________________________________________

 

14 antwoorden
  1. Sandra
    Sandra zegt:

    Ik klikte op Twitter op deze link omdat ik nieuwsgierig was, wie weet zijn het niet alleen tips voor schrijvers maar ook iets waar een blogger (ikzelf) iets aan heeft?

    Goede en handige tips, ook voor niet-schrijvers dus. Dankjewel Marelle!

    Beantwoorden
      • Sandra
        Sandra zegt:

        Ik gebruik vnl. Twitter, Instagram en Facebook om mijn blog te promoten en verder probeer ik onderscheidend te zijn met mijn boekenblog door juist korte recensies te schrijven (valt soms niet mee) en door steeds dezelfde formule te hanteren, zodat je vooraf weet dat ik bijv. altijd het ISBN nummer van een boek vermeld.

        Beantwoorden
    • Marelle
      Marelle zegt:

      Hallo Saskia, Je kunt de promotie van je boek natuurlijk ook gebruiken om je verhaal onder de aandacht van een uitgever te brengen. Maak een uitgever nieuwsgierig, net zoals je bij een lezer zou doen. Heb je zelf nog een tip die jij gebruikt hebt?

      Beantwoorden
  2. Hanneke Lankhorst
    Hanneke Lankhorst zegt:

    Hallo Marelle, ik heb al twee autobiografische romans gepubliceerd: HET VERHAAL VAN JOHANNA en SANNE, JOHANNA’S DOCHTER, beide met incest als thema. Ze zijn te koop als papieren boek en als e-book bij bol.com Binnenkort komt mijn derde boek uit: MEIDEN WAREN WE, verhalen deels autobio over mijn studietijd, deels fictie. De meeste van je marketing tips paste ik al toe, behalve een blog bijhouden. Eerlijk gezegd weet ik niet hoe je dat doet, een blog beginnen…

    Beantwoorden
    • Marelle
      Marelle zegt:

      Hallo Hanneke, Goed dat je al zo lekker bezig bent. Bloggen is een krachtige techniek, je zult er alleen wel voor moeten zorgen dat jouw blogs opvallen. Er verschijnen zoveel blogs… Ik wil in het najaar een aparte training boekmarketing opzetten, met daarin een onderdeel bloggen. Misschien iets voor jou?

      Beantwoorden
  3. Mindel
    Mindel zegt:

    Mijn blogs worden goed bezocht, maar mijn bundel slechts mond-tot-mond verkocht. Ik twitter wel altijd over mijn blogs, maar je kunt de lezer de bundel toch niet “door de strot heen douwen”? Ik heb altijd een drempel goede promotieteksten te verzinnen. Kan het prima voor anderen maar niet voor mezelf. Oeps bekentenis… ;)

    Beantwoorden
    • Marelle
      Marelle zegt:

      Hallo Mindel, dank voor je reactie. Verhalenbundels verkopen altijd wat minder. Maar… toch kun je met een bundel ook goede aandacht krijgen. Gaat het over één thema? Of is het over één hoofdpersoon?

      Het klopt dat het altijd makkelijker is om voor anderen iets te bedenken. Dat komt omdat je er te dicht op zit. Een stap terug doen is vaak lastig. Hiermee ga ik dus zeker rekening houden bij de nieuwe training boekmarketing (najaar 14). Dus dank voor je opmerking!
      Marelle

      Beantwoorden
  4. Aranka
    Aranka zegt:

    Leuke tips Marelle, dank je wel! Sommigen deed ik zelf al maar je hebt mij wel weer stof tot nadenken gegeven.
    Bijvoorbeeld in één kunnen zeggen waarom mensen mijn boek moeten lezen.
    Bloggen deed ik al, zo ook bekenheid geven op twitter. Maar voor mij heeft facebook vooral veel aandacht gegeven. Mensen vonden het leuk mijn proces te kunnen volgen, mijn frustraties als iets weer eens niet naar mijn zin liep…
    Mijn boek gaat over een onderwerp dat nauwelijks bekend is terwijl het miljoenen mensen getroffen heeft; 1:10 mensen hebben voor hun geboorte hun tweelinghelft verloren. En dat heeft een mega impact op je leven.
    Nogmaals dank! :-)

    Beantwoorden
  5. Ton Zevenhoven
    Ton Zevenhoven zegt:

    Via de facebook-pagina van schrijven online kwam ik hier terecht. Ik zie dat er al een jaar niet meer wordt gereageerd. Toch wil ik dat alsnog doen.

    Tips als deze zijn natuurlijk zeer waardevol, bedankt Marelle! Toch doe je soms van alles om bekendheid te geven aan je boek, maar de verkopen vallen tegen. Zo is het ook vergaan met mijn roman ‘Het veen’, dat uit gegeven werd op 1 juli 2013 door Freemusketeers.

    Als kind vond ik het leuk om verhaaltjes te schrijven, de onderwijzeres reageerde hier positief op en zei: ‘Jij wordt vast schrijver!’ toch ebde mijn schrijflust op een gegeven moment weg. Geen ideeën voor verhalen en een krampachtige hand van schrijven waren de voornaamste redenen.

    Na mijn vijftigste (inmiddels ben ik 56) begon de schrijflust terug te keren. Omdat ik niet wist hoe het aan te pakken, volgde ik een cursus creatief schrijven. Te gelijkertijd begon ik aan het verhaal dat later de roman Het veen werd. Ik zal nu niet verder op het boek in gaan, mocht iemand interesse hebben, kijk dan even op de Facebook-pagina ‘Het veen’.

    Voordat het boek uitkwam, begon ik er al over te schrijven op Facebook. Via Facebook kwam ik in contact met een verslaggeefster van de plaatselijke krant. Ze vond het leuk en nam een interview af, dat geplaatst werd in twee regionale kranten. Dan zal je denken dat het boek daardoor wel zal verkopen. Dat viel erg tegen.

    Afijn, ik heb erg veel in promotie gestoken en ook zaken die bij de acht tips staan. Maar uiteindelijk zijn er zo’n vijftig boeken verkocht en ik heb er net zoveel weggegeven. De meeste lezers zijn zeer enthousiast over het verhaal, dat is leuk. Daarom ben ik gaan nadenken waarom ik eigenlijk schrijf. Rijk zal ik er niet van worden. Laat ik eerlijk zijn, ik had grote verwachtingen van mijn boek, te groot helaas. De zin om te schrijven ebde weer weg.

    Intussen zie ik het weer anders: schrijven zal nooit mijn beroep worden, maar ik vind het wel leuk om er mijn creativiteit in kwijt te kunnen. Ben alweer met een tweede boek bezig en mijn kleine publiek vraagt me nu al waarover het gaat en wanneer ze het kunnen lezen. Dit geeft mij het gevoel: dat ik het toch ergens voor doe. Wanneer het af zal zijn? Ik weet het niet, stel mezelf geen deadline.

    Vorige week wandelde ik door de wijk en kwam in een straat waar een kastje op een paal stond. Het stond zo maar in een voortuin en had een glazen deurtje, afgesloten met een windhaakje. Achter het glas stond een rijtje boeken. ‘Straatbibliotheek’ stond er boven het deurtje. ‘U mag hier boeken gratis lenen en ruilen,’ vermeldde de informatietekst.

    Een dag later ben ik er heen gegaan en mijn boek in het rijtje gezet. Gisteren was het weg, wat betekent: dat iemand het aan het lezen is! Voorin het boek heb ik vermeld: dat er een fanpage voor het boek is op Facebook en dat reacties en likes welkom zijn, ik ben benieuwd.

    Het schrijven heb ik dus weer opgepakt, gewoon omdat het leuk is. Nog leuker wordt het als blijkt dat mensen het willen lezen. Een klein publiek is altijd beter dan geen publiek.

    En o ja, ik zei dat ik niet graag met de hand schrijf, dat is nog steeds zo. Ik heb een heel slecht handschrift en vind het niet fijn om lange tijd met de hand te schrijven, dan krijg ik kramp. Hoewel veel schrijvers adviseren om vooral je eerste ruwe teksten met de hand te schrijven, doe ik het liever op de computer. Heb hier aardig wat vaardigheid mee opgebouwd door het schrijven van mijn boek.

    Groeten, Ton Zevenhoven

    Beantwoorden
  6. Marelle
    Marelle zegt:

    Hallo Ton, dank voor je reactie! Juist leuk dat deze blog weer nieuw leven ingeblazen krijgt :)

    Boekpromotie is en blijft lastig. Bij het ene boek lukt het wel en bij het andere komt het minder van de grond. Maar met bovenstaande tips kom je al een heel eind. Het allergrootste probleem van boekpromotie is dat het heel veel tijd kost. Toch ben ik ervan overtuigd dat het toepassen van (al) deze tips, een goede bijdrage geeft aan de bekendheid van jouw boek.

    Heb je al eens geprobeerd een blog te starten over je schrijverschap? Zo’n item over de straatbibliotheek is prachtig om in een blog te verwerken. Zet de blog dan wel zo breed op dat niet alleen je eerste boek hierin past, maar ook je volgende boeken (want die komen er!)

    En mocht je meer schrijftips willen lezen? Kijk eens bij https://marelleboersma.nl/schrijftips-uit-de-praktijk/

    Groet! Marelle

    Beantwoorden

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden nieuwsbrief