Boekmarketing – schrijf een blog

Hoe schrijf je een blog

Tegenwoordig moet je als schrijver heel veelzijdig zijn. Het is allang niet meer genoeg als je een ‘goed boek’ schrijft, er komt veel meer bij kijken. Je moet als schrijver bijna een marketingexpert zijn, want ook boekpromotie zul je (deels) zelf moeten doen.

In mijn blog succesvolle boekmarketing geef ik al 8 tips hoe je boekmarketing kunt aanpakken. Een van die tips was: houd een blog bij.

Vandaag kreeg ik de volgende vraag van een van mijn collega auteurs: hoe schrijf je een blog? Tja, daar heb ik ooit een complete training voor ontwikkeld, maar een paar tips kan ik natuurlijk wel geven. Een blog schrijven vergt namelijk toch weer een andere schrijftechniek dan een boek schrijven.

Overkoepelend thema

Maak een blog waarin je een overkoepelend thema neerzet. Dus geen blog alleen over je eerste boek. Want wat doe je dan bij boek 3? Straks moet je tien blogs bijhouden als je aan boek 10 bezig bent. Maak dus een blog over jouw schrijverschap of over jouw unieke aanpak. Zo heb ik net een nieuw blog opgezet over Schrijven in Portugal. Alles wat met mijn nieuwe schrijfavontuur in de Algarve te maken heeft, deel ik op dit blog.

 

De belangrijkste boodschap

Houd jouw belangrijkste boodschap goed voor ogen. Waarover gaat je blog? In de 1ste alinea overtuig je de lezer van het belang van jouw blog: wat kan hij verwachten? Schrijf in korte zinnen. Online leest dat makkelijker dan ellenlange uitweidingen met vele bijzinnen. Deze hoofd boodschap komt weer terug aan het eind van je blog. Geef een krachtige uitsmijter! Of eindig met een vraag, waardoor er vaker gereageerd wordt.

 

Waarover schrijf je?

De meeste schrijvers zijn behoorlijk fantasierijk. Toch is het soms lastig om wéér een nieuw onderwerp te bedenken. Mijn tip: maak een mindmap en ga een uurtje brainen over alles wat met jouw thema te maken heeft. Wedden dat je daarna een enorme lading onderwerpen hebt? Of vraag een vriend(in) wat hij/zij altijd al had willen weten over jouw schrijverschap. Succes verzekerd.

 

Boekmarketing

Vergeet niet waarom je het blog opgezet hebt: jouw boek(en) promoten. Dus doe dat dan ook! Tussen de regels van al die interessante schrijfsels door, laat je af en toe iets vallen wat met jouw verhaal te maken heeft. Iets wat belangrijk is voor jouw merk als schrijver. Eigenlijk net als ik nu heb gedaan… Dan ben je dus naast auteur ook een marketingexpert.

 Waarover schrijf jij in je blog?   Ik ben heel benieuwd!

 

 

______________________________________

Marelle Boersma auteurMarelle Boersma is auteur en schrijfdocent. Ze schrijft boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Tijdens haar schrijftrainingen helpt ze aankomend schrijvers hoe ze hun verhaal op een pakkende manier kunnen opschrijven. Deze schrijftrainingen zijn overal online te volgen, mét interactief contact.

Binnenkort verhuist Marelle naar Portugal, waar ze schrijfvakanties en schrijfretraites organiseert. Hier staat jouw eigen verhaal centraal. Je leert welke schrijftechnieken je nodig hebt voor een goede opbouw van een verhaal. Neem eens contact op hoe ze jou verder kan helpen.

_________________________________

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *