De Verraders

Wat kun je leren van De Verraders

De VerradersWat kun je leren van ‘De Verraders’?

 

Als thrillerliefhebber was ik direct geïntrigeerd door het format van het tv-programma ‘De Verraders’. Allereerst omdat het een avondje pure ontspanning is vol spanning, maar ook omdat ik het leuk vind om mee te puzzelen om een dader – in dit geval een verrader – te vinden. Maar dat puzzelen zat nu anders in elkaar: de verraders zijn namelijk vanaf het begin al bekend.

 

Het programma is het best te vergelijken is met ‘Wie is de Mol?’ Maar bij WIDM ben je als kijker – net als de deelnemers – op zoek naar die ene mol. In ‘De verraders’ ben je helemaal niet op zoek; je weet al wie dat zijn. Je zou het ook kunnen vergelijken met een detective, maar ook dat klopt niet, want de daders zijn al bekend. Het is een ander spel – zoals Weerwolf – waarin de spanning toch om te snijden is.

 

Als thrillerauteur én schrijfdocent én schrijver van het boek ‘In 10 stappen een bloedstollende thriller schrijven’ heb ik dus met drie petten op naar dit programma gekeken. Vier eigenlijk, want ik was ook gewoon een kijker die op zaterdagavond relaxt op de bank lag en vermaakt wilde worden. Maar continu vroeg ik me af: waar komt de spanning nou vandaan? Want eigenlijk is vanaf het begin af aan alles al duidelijk. En wat ik als auteur doe, en als docent aan anderen leer: roep vragen op, en zorg dat er mysterie is! Rete-interessant dus om dit eens te analyseren.

 

Er zijn een paar opties voor spanning (nieuwsgierigheid):

– je wilt weten hoe de verraders hun strategie uitzetten om de getrouwen om de tuin te leiden

– je wilt weten hoe de getrouwen hun strategie uitzetten om de verraders te ontmaskeren

– je wilt weten wie de verraders uitkiezen om te ‘vermoorden’ om zichzelf veilig te houden

– je wilt weten wie de getrouwen uitkiezen om te ‘elimineren’ om de finale te behalen

– je ziet bondjes ontstaan waarin deelnemers elkaar trouw beloven

– als kijker weet je dat sommige bondjes gebaseerd zijn op verraad

 

Allemaal leuke mogelijkheden om spanning te genereren. Deze spanning is gebaseerd op ‘Wie heeft de informatie?’ en ‘Wie heeft belang bij een bepaalde keuze?’ Maar nu komt het… De meest intrigerende twist van het programma zat ‘m in de keuze om halverwege iemand van rol te laten wisselen. Een van de getrouwen werd een verrader. Wow…

 

Maar ook deze keuze werd keurig door de programmamakers doorgegeven, zowel aan de deelnemers als aan de kijkers (en deze laatsten wisten ook wie dat was). Toch zorgde deze twist voor extra spanning.

– zagen de deelnemers het verschil in gedrag van de nieuwe verrader?

– hoe ging de nieuwe verrader om met haar nieuwe rol?

– hield deze nieuwe verrader haar bondjes aan?

– konden deelnemers iemand die ze al die tijd gezien hadden als ‘een van ons’ ineens wel zien als de vijand?

– hoe reageerden de kijkers?

Nou, dat was duidelijk: social media ontplofte. Samantha kreeg doodsbedreigingen. Ze werd anders behandeld dan de andere verraders. Ze is ineens een dader geworden die slachtoffer werd van de publieke opinie. Kijk, en hoe rot ik dat ook vind voor Samatha, ik vind deze reactie heel interessant. Want waarom is dat? En wat kan ik daar als thrillerauteur – schrijfdocent van leren?
Nou, dit:

 

Maak van een zilveren pion een gouden koningin en je hebt een pracht van een twist te pakken. Zo’n twist is een meesterlijke zet om vette spanning te creëren. Je zaait namelijk verwarring. Zowel bij de kijkers als bij de deelnemers. Zowel bij de getrouwen als bij de collegaverraders. Want wie kunnen ze nu nog vertrouwen? Maar er is ook verwarring bij die ene pion die ineens een zwarte weduwe werd. Elke zekerheid is om zeep geholpen. Alles is ineens anders. Dát zorgt voor spanning. En daar draait het om in thrillerland. Mooi! Ik ben fan.

Heb jij nog een leuke analyse? Ik ben heel benieuwd!

 

____________________________________

Marelle Boersma auteurMarelle Boersma is auteur en schrijfdocent. Er zijn inmiddels vijftien thrillers verschenen die diverse prijzen gewonnen hebben. Op dit moment schrijft Marelle aan een serie Vertrekthrillers, zoals Chateau de Provence en Ciao Sicilia.

Ze geeft schrijftrainingen in binnen- en buitenland, waarbij ze schrijvers graag helpt bij het toepassen van alle schrijftechnieken. Dit kan in de Online Schrijfschool. Maar ook tijdens een schrijfweekend in Nederland of tijdens een schrijfvakantie of schrijfretraite in Logis Delicieux in Frankrijk.

thriller schrijven

Marelle is de schrijfster van het schrijfboek ‘In 10 stappen een bloedstollende thriller schrijven‘.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden nieuwsbrief