Hoe krijg je je boek op tv?

Een rustig begin van de week

Begon de week nog rustig met schrijven aan mijn tiende boek, het weekend werd een spetterende uitsmijter. Ik gaf een schrijfweekend en sjeesde zondagmiddag vanuit Brabant direct door naar Zoetermeer voor de uitreiking van de thrillerawards. Mijn boek Nobody was een van de genomineerde boeken in de categorie Beste Nederlandse thriller 2013/2014. Nobody won de 2e plaats.

 

thrillerawards 2014

Waarom vertel ik dit?
Natuurlijk ben ik trots op de 2e prijs. Supertrots zelfs!
Maar kom je daarna automatisch in de media? Nee, echt niet. Maar hoe krijg je dat dan wel voor elkaar?
In de week voor de uitreiking hoorde ik dat mijn boek Nobody in de top 5 stond. Met nog geen idee of dat een 5e plaats of misschien wel de hoofdprijs zou worden, zag ik dat Hebban persberichten verstuurd had naar de landelijke media. Al snel kreeg ik de eerste reactie: je staat op nu.nl! Natuurlijk ging ik snel kijken…

Nu Thrilleraward

 

Weer niet!
Nog steeds weet ik niet wie de kop heeft geschreven, maar ik stond wel weer meteen met beide voeten stevig in de Gelderse klei: Inge Ipenburg was genomineerd voor de Thrillerawards. Zo werkt het dus in de media; als je al bekend bent, sta je mooi in de kop. Ook al presteer je hetzelfde, als bijna BN’er lukt dat niet. Nou ja, ik sta er wel in, hoor. Lees de kleine lettertjes maar! Dat heb ik in ieder geval al bereikt.

 

Wat nu?
Diezelfde dag ben ik weer hard aan het werk gegaan. Schrijven aan boek 10 en de voorbereidingen voor nieuwe trainingsonderdelen in een schrijfweekend. Maar ’s middags herinnerde ik me de wijze lessen van Janneke van Heugten tijdens een workshop ‘Free publicity’. Wat is nieuwswaarde? En: Onderneem zelf actie!

 

Persbericht schrijven
Diezelfde middag verstuurde ik een persbericht aan de regionale media. Hún thrillerschrijfster stond in de top 5 van Nederland! Nu was het afwachten. De volgende ochtend bleek mijn bericht al in de Gelderlander te staan. Het werkte! Inge Ipenburg woont nou eenmaal in Amsterdam.

 

De nastoot
Na de uitreiking van de prijs nam Esther Verhoef de trofee mee naar huis. Ze vertelde me dat ze nu al zenuwachtig was voor de bekendmaking van de NS-publieksprijs, live op tv bij de wereld draait door. Ik wenste haar natuurlijk veel succes. Onderweg naar buiten groette ik Inge die trots haar 3e plaats liet zien aan een fotograaf. Ik liep met mijn prachtige 2e prijs een restaurant binnen. Mijn mobiel had ik nogal verwaarloosd (minpuntje voor Marelle) en ik bleek verschillende voicemail berichten te hebben, waaronder Omroep Gelderland; ze waren benieuwd hoe het afgelopen was.

 

In de media
Om een lang verhaal wat korter te maken: ik stond even later via de telefoon een interview te geven dat dezelfde avond nog op de website van Omroep Gelderland stond. De volgende ochtend werd ik wakker gebeld of ik over 10 minuten live op de radio geïnterviewd kon worden en ‘s middag had ik nog een uitgebreid interview met een journaliste van de Gelderlander. Ook stond ik op de voorpagina van dé Wageningse huis-aan-huiskrant en komt er nog een interview in het universiteitsblad.

 

Was ik met mijn boek op tv?
Nee, dat niet. Daarvoor had ik genomineerd moeten worden voor de NS-publieksprijs. Of een BN’er moeten zijn met een 3e prijs. Verschil blijft helaas bestaan. Maar die zes mediamomenten helpen wel om mijn boek beter zichtbaar te maken. De 2e druk van Nobody is inmiddels verschenen.

Hoe zorg je ervoor dat de media jouw boek oppikken? Kom 11 november naar het seminar van vidm (vaker in de media) en hoor van journalisten, uitgevers én auteurs hoe zij het aanpakken. Leuk om je daar te zien! Ik ben namelijk één van die auteurs.

 

Alvast een paar tips:
1) Denk vooral vanuit de journalist: wat is belangrijk nieuws voor zijn krant/medium?
2) Zorg voor een goed persbericht dat een nieuwswaardig feit bevat
3) Ga geen reclame maken voor je boek, dat wordt nooit opgenomen
4) Zorg ervoor dat je een perslijst hebt van de voor jouw vakgebied belangrijke media
5) Besef dat regionale media minstens zo belangrijk zijn.
5) Weet van tevoren wat je wilt bereiken met je bericht.
6) Persberichten zijn al prachtig, maar denk ook aan social media. Tweet over je nieuws (niet te vaak)

 Heb jij ook een tip om je boek in de media te krijgen? Laat dan een reactie achter! 

 

________________________________________

Marelle Boersma auteurMarelle Boersma is auteur en schrijfdocent. Ze schrijft boeken over actuele misstanden, vaak gebaseerd op waargebeurde verhalen. Tijdens haar schrijftrainingen helpt ze aankomend schrijvers hoe ze hun verhaal op een pakkende manier kunnen opschrijven. Deze schrijftrainingen worden overal in het land gegeven aan kleine groepen, zodat iedereen voldoende persoonlijke aandacht krijgt.

De trainingen zijn geschikt voor zowel beginnende als gevorderde schrijvers.
Tijdens de schrijfweekenden én de schrijfvakantie naar Toscane én de online cursus ‘Schrijf je levensverhaal’ staat jouw eigen verhaal centraal. Je leert welke schrijftechnieken je nodig hebt voor een goede opbouw van een verhaal. Daarnaast krijg je een persoonlijk coachingsgesprek. Een mooie manier om te focussen op jouw boek!

______________________________________

1 antwoord
  1. Marjon Sarneel
    Marjon Sarneel zegt:

    Marelle, wat een leuk blog. En van harte proficiat met de 2e prijs!

    Ik heb nog een mooie toevoeging aan jouw lijstje:

    Actualiteit.
    Als je boek een actueel onderwerp behandelt, ligt de link voor de hand. Maar ook meer tijdloze boeken of romans kunnen een link naar de actualiteit bevatten. Jij kent je boek als geen ander. Denk er over na en vind die link.

    Zo kun je in je persbericht daarop te wijzen. Dat maakt het voor de journalist interessanter om over jouw boek te schrijven en de kans voor het boek op meer publiciteit dus groter.

    met groet Marjon

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Aanmelden nieuwsbrief