Boekmarketing: wat werkt?

  Er zijn ruim 75.000 exemplaren verkocht van mijn boek Vals Alarm. Of is het al 85.000? Zou zomaar kunnen. Eigenlijk is dat getal ook helemaal niet zo belangrijk. Voor jou – de naar informatie snakkende schrijver – is het veel nuttiger om te weten hoe dat komt? Wat heeft mijn uitgeefster daarvoor gedaan? En wat […]

De schrijver op het verkeerde been

Tijdens de schrijfweek in mei zijn twee nichtjes aanwezig. Ze noemen zich Geer en Goor, en aan hun sprankelende lach te oordelen komen ze aardig in de buurt. Ze zijn net begonnen met schrijven en zuigen alle informatie gretig op. Na de schrijfworkshop gaan ze direct aan de slag met de bijbehorende schrijfoefening, met een […]

De locatie in een verhaal

  Ik lees soms verhalen waarin ik kan zien dat een schrijver heel druk bezig is geweest om een personage neer te zetten. Beweegredenen, het conflict, het verleden, aan alles is gedacht. Ook de verhaallijnen vormen een goede structuur. Toch komt het verhaal niet echt bij me binnen, want de locatie is een beetje vergeten. […]

Hoeveel woorden bevat een boek?

De woordenteller   In het begin gebruikte ik hem niet. Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat zoiets bestond. En ook niet dat het belangrijk was. Ik deed maar wat. Ik schreef gewoon maar door. Pagina na pagina, hoofdstuk na hoofdstuk. En zo bleek mijn debuut – zelfs na schrappen – meer dan 400 pagina’s […]

Geef je personage meer diepgang

Gisteravond deden we een spel: zie jij de details? Leuk tijdverdrijf. Elke reclame bekijken we goed – kwestie van noodzaak naar nuttig verdraaien – en na afloop stellen we er een vraag over. Wat lag er op de grond naast dat jongetje? -> Een rood zakje, dichtgebonden met een zwarte geblokte strik. Wie zat er […]

Onderscheidende thriller

  Afgelopen week heb ik een uitgeversdag georganiseerd. Tientallen cursisten kregen een training en konden vragen stellen aan experts uit de uitgeverijwereld. Natuurlijk waren er ook deskundigen op het gebied van marketing en publiciteit aanwezig, want

Boekmarketing – schrijf een blog

Tegenwoordig moet je als schrijver heel veelzijdig zijn. Het is allang niet meer genoeg als je een ‘goed boek’ schrijft, er komt veel meer bij kijken. Je moet als schrijver bijna een marketingexpert zijn, want ook boekpromotie zul je (deels) zelf moeten doen. In mijn blog succesvolle boekmarketing geef ik al 8 tips hoe je boekmarketing kunt aanpakken. […]

De mooiste schrijfplek

  Het was slechts een kleine oproep op social media: “klein onderzoekje: wat is jouw favoriete schrijfplek?” Het leverde me vele tientallen reacties op: de keukentafel, huiskamer, serre, de bibliotheek, in bed, in de trein, kroeg, in complete afzondering of aan een bureau. Soms zonder raam en met muziek of zelfs de tv aan (ik […]

Storytelling: acht schrijftips

Storytelling wordt veel gezien als een makkelijk hulpmiddel voor marketing. Maar verhalen vertellen is een kunst. De kracht van verhalen is dat ze blijven plakken. Maar wanneer heb je de juiste plakfactor te pakken?   Vandaar dat ik acht belangrijke tips geef voor een goed (bedrijfs)verhaal. 1. Begin met het einde In het einde zit de […]

Schrijven in de tegenwoordige of verleden tijd

Ik krijg regelmatig vragen over wat nu het beste is: schrijven in de o.t.t of in de o.v.t.? De meeste beginnende schrijvers zijn daar misschien niet zo bewust mee bezig. Ze beginnen gewoon te schrijven. Zo ben ik zelf ook begonnen. Mijn eerste boeken schreef ik in de verleden tijd. Waarom?